De Creative Club wil een Europees kampioen bouwen met stoffen en patronen |OMR

2022-06-18 15:29:35 By : Ms. Helen Lee

Het Noord-Duitse bedrijf van Andreas Seifert wil zelfs Amazon op afstand houdenDoe-het-zelf-onderwerpen zijn trendy.Dat blijkt niet in de laatste plaats uit de snel stijgende waardering van het Amerikaanse platform Etsy.Met The Creative Club wil ondernemer Andreas Seifert een wereldmarktleider uit de omgeving van Hamburg smeden.Het bedrijf moet een wereldwijd platform worden voor stoffen, patronen en dergelijke.In de OMR-podcast legt Seifert zijn strategie uit - en onthult hij waarom hij niet bang is voor Amazon.Andreas Seifert is nog geen Aenne Burda.De uitgever werd ooit de "vrouwen van het economische wonder" of de "koningin van de kleding" genoemd.Toen ze in 2005 stierf, woonden grootheden als modeontwerper Karl Lagerfeld en uitgever Friede Springer haar begrafenis bij.Met Burda Moden had Aenne Burda Europa's grootste uitgeverij voor naaipatronen opgebouwd.Op piekmomenten bedroeg de oplage van haar tijdschriften zo'n vier miljoen exemplaren.Andreas Seifert bewondert de ondernemersprestaties van de economische wondervrouw en zou haar graag evenaren: "Intern zeg ik soms voor de lol: we willen de Burda van de 21e eeuw worden."Op dit punt vindt u externe inhoud van Podigee die het artikel aanvult.U kunt het met één klik weergeven.Ik stem ermee in dat externe inhoud aan mij wordt getoond.Hierdoor kunnen persoonsgegevens worden doorgegeven aan platforms van derden.Lees meer over ons privacybeleid.Andreas Seifert is de algemeen directeur van The Creative Club, een bedrijf gevestigd in de omgeving van Hamburg.De online retailer begon in 2003 onder de naam Fabfab, maar de oprichters hebben zich inmiddels teruggetrokken uit het bedrijf.Onder leiding van de huidige aandeelhouder en algemeen directeur Andreas Seifert werd Fabfab door overnames het multimerkenbedrijf The Creative Club.Dit beheert nu portals zoals Stoffen.de en Makerist.Klanten kunnen de online marktplaatsen gebruiken om naaigerelateerde producten te kopen, van patronen tot stoffen.De Creative Club exploiteert 15 online winkels in twaalf Europese bedrijven.En directeur Andreas Seifert onthult in de OMR-podcast dat ze nu meer dan een miljoen actieve klanten hebben die de afgelopen twaalf maanden minstens één keer iets hebben gekocht.Volgens Seifert zijn de verkopen de laatste tijd fors gestegen, ook door de algemene doe-het-zelf-trend.Naaien en handwerk zijn niet alleen trendy sinds het begin van de coronapandemie.Andere online marktplaatsen voor zelfgemaakte goederen hebben onlangs ook geprofiteerd.Alleen Etsy, de grootste marktplaats voor kant-en-klare doe-het-zelfproducten, steeg tijdens de pandemie van ongeveer $ 30 per aandeel tot bijna $ 300.Ondertussen is de prijs, net als andere digitale bedrijven, dramatisch ingestort, maar met bijna $ 70 ligt hij nog steeds ruim boven de pre-coronaprijs.Etsy wordt dus gewaardeerd op zo'n tien miljard dollar – met een verkoop van ongeveer 2,3 miljard dollar het meest recent.Andreas Seifert zegt dat hij de ontwikkeling van Etsy bewondert, "vooral in termen van waardetoekenning."En natuurlijk hoopt hij ook dat deze ontwikkeling ook gezien kan worden als een goed signaal voor The Creative Club.Het laat in ieder geval zien dat investeerders de DIY-trend als businessmodel herkennen.En volgens Seifert heeft The Creative Club nu een omzet van meer dan 50 miljoen euro en is het winstgevend.Vanuit Seiferts oogpunt is Etsy geen directe concurrent: “Ze zitten in onze sector, maar ze doen iets heel anders – ze verkopen uiteindelijk eindproducten.” De Creative Club daarentegen biedt ook digitale content zoals aangezien videocursussen via het Makerist-portaal nu ongeveer 20 procent van de omzet zouden moeten vertegenwoordigen.Dat zou eerder van toepassing zijn op Amazon.Met een marktaandeel van meer dan 50 procent van de Duitse online handel vormt de Amerikaanse groep uiteindelijk een bedreiging voor elke online winkel.Andreas Seifert voelt zich echter relatief veilig dankzij het bedrijfsmodel van zijn bedrijf.Hij heeft veel respect voor Amazon, zegt Seifert in de OMR-podcast.Maar tot nu toe heeft het bedrijf het niet echt aangedurfd om de markt van The Creative Club te betreden omdat het om meer gaat dan alleen het verzenden van goederen."We hebben toegevoegde waarde in de logistiek", zegt Seifert.Stoffen zouden worden geleverd en bijvoorbeeld worden bijgesneden en opgerold tot kleinere rollen voordat ze worden verzonden.“Dit betekent dat elke bestelling individueel is.Dat beschermt het businessmodel.” En er is nog een punt waarop men zich onderscheidt van klassieke e-commerce aanbieders, zegt Seifert: “Ons retourpercentage is minder dan twee procent – ​​en dat al jaren.”Het was niet te voorzien dat Andreas Seifert van alle mensen op een dag zou uitgroeien tot de Europese koning van patronen en stoffen.De econoom begon zijn carrière aanvankelijk in de financiële sector.Hij werkte onder meer voor Deutsche Bank en het Britse financiële bedrijf Barclays.Vervolgens betrad hij de startup-scene via Delivery Hero.In de begindagen van het bezorgserviceplatform bouwde hij de marketingafdeling uit.Tegenwoordig zit hij naast zijn functie bij The Creative Club in de raad van bestuur van de Berlin Brands Group, die verschillende Amazon-retailers onder één dak consolideert.In de OMR-podcast vertelt Andreas Seifert ook over welk marketingkanaal het meest succesvol is voor zijn merken, wat er toe doet als het gaat om verkopen via Amazon en wat zijn relatie is met voormalig hoofd van de Bundesliga, Christian Seifert.Op dit punt vindt u externe inhoud van Podigee die het artikel aanvult.U kunt het met één klik weergeven.Ik stem ermee in dat externe inhoud aan mij wordt getoond.Hierdoor kunnen persoonsgegevens worden doorgegeven aan platforms van derden.Lees meer over ons privacybeleid.Florian Rinke werkt sinds januari 2022 bij OMR.Daarvoor was hij zakelijk redacteur bij de Rheinische Post, waarvoor hij schreef over start-ups, digitale onderwerpen en de auto-industrie.Hij ontwierp en presenteerde ook de podcast "Gründerzeit" voor de uitgever.Zijn boek “Silicon Rheinland” verscheen in 2020.