5 handige manieren om je bagage mee te nemen op vakantie - Autoblog.nl

2022-05-27 20:59:05 By : Mr. Gray Qian

Auteur: willeme , gepost 11 juli 2019 om 13:00 – 97 Reacties

Jazeker, het lijkt zo eenvoudig. Maar er moet weer een heleboel mee. Wat zijn de beste manieren om je bagage mee te nemen? Team Autoblog heeft het voor je uitgezocht!

Het is weer vakantietijd. Dat betekent dat je leaseauto of particuliere wagen een compleet ander doel gaat dienen. De auto wordt zwaarder beladen en er zijn meer mensen aanwezig. Ook heb je ineens veel meer bagage mee dan normaal. Wat moet je dan doen?

We kunnen natuurlijk beginnen met: pak zorgvuldig in. Echter, het is vakantie. Dan heb je geen zin in kledingrantsoen. Kortom, alle bagage van het hele familie of vriendengroep moet mee. Dit zijn vijf handige manieren om deze uitdaging aan te gaan:

1. Stuur je koffer op via pakketpost Laten we heel eerlijk zijn, niets is vervelender dan de hele auto inpakken en dat vervolgens je lieftallige eega meedeelt dat er nog 4 koffers bijkomen. Je kan natuurlijk ook gewoon enkel het minimale meenemen: met een tandenborstel, onderbroek, deo en een paar flessen water kom je al een heel eind. Laat de rest gewoon opsturen. Je kan tegenwoordig bij voldoende pakketservicebedrijven van deze service gebruik maken. De koffers worden bij je thuis opgehaald en op je vakantieadres afgeleverd. Zo kun je zelf heel licht bepakt reizen.

fotocredit: @kuifje via Autojunk.nl

2. Monteer een enorme dakkoffer Meestal wordt de dakkoffer geassocieerd met skivakanties. Logisch natuurlijk, want langwerpige voorwerpen als ski’s, skistokken en snowboards passen er met kinderlijk gemak in. Uiteraard is het ook makkelijk te gebruiken voor de zomervakantie. Een dakkoffer is erg handig, vanwege zijn vorm is het vrij makkelijk om bagage snel terug te vinden, als je bijvoorbeeld iets uit je tas wil halen wat je nodig hebt. Met andere woorden: de bagage ligt náást elkaar, niet op elkaar gestapeld. Nadelen zijn er wel, zoals de beperkte topsnelheid. Maar ach, het is vakantie. Lekker relaxen hoort daarbij.

Fotocredit: @fioravanti via Autojunk.nl

3. Bagagebox op trekhaak Ok, we geven het eerlijk toe: Het ziet er zeker niet cool uit. Integendeel. Maar het is toch echt heel erg handig. Ten eerste de extra inhoud: je kan al gauw 200 tot 300 extra liter meenemen. In sommige gevallen wel meer. Waarom een bagagebox? Simpel: het is super makkelijk en kent weinig nadelen. De box bevindt zich in de slipstream van de auto, dus je hebt geen last van een hoger verbruik. Ook heb je niet het nadeel van een lagere maximumsnelheid zoals je dat hebt met een aanhanger. Ook is een bagagebox mogelijk op een cabrio (en een dakkoffer niet). Mocht je al een fietsenrek hebben, er zijn merken die boxen leveren die daar precies op passen. Scheelt weer een hoop extra euro’s. Wil je nog meer besparen: je kan ze ook huren.

4. Huur een fullsize MPV Heel erg leuk al die boxen bovenop (en dus achterop) je auto, maar ben je niet gewoon met de verkeerde auto begonnen? Met een beetje B- of C-segmenter kun je prima op vakantie, maar het houdt qua ruimte niet over. Je kan natuurlijk ook gewoon een fullsize MPV huren. We bedoelen geen Volkswagen Touran of Renault Scénic, maar het échte zware geschut: een Ford Galaxy of Seat Alhambra. Natuurlijk, het zijn geen spannende auto’s, maar het surplus aan ruimte is waanzinnig handig. Je kan schuiven met de stoelen en de bagageruimte is enorm. Ook zit je lekker hoog en dankzij het vele glas kun je de omgeving goed aanschouwen.

5. Maak je matchende aanhanger Als je in stijl wil reizen, kan dat natuurlijk ook. Zo’n bagagebox is niet echt heel erg stoer en ook met een dakkoffer maak je niet de blits. Waarom steek je niet een paar maandlonen in een aanhanger die perfect matcht met je auto? Zeker in het geval van een iconische Audi RS4 of brute Volvo V70 ben je helemaal het mannetje (m/V) op de camping in Zuid-Frankrijk. Je hebt in elk geval altijd een gespreksonderwerp. Mocht je niet willen opvallen, een normale bagage-aanhanger kan natuurlijk ook gewoon.

Fotocredit: @bmwadept via Autojunk.nl

Fotocredit: @wolfssjrd via Autojunk.nl

Meer lezen? Dit moet je weten over boetes in Europa!

aanhanger, dakkoffer, dhl, lijstjes, mpv, trekhaak, ups, Vakantie, vakantieauto, zomervakantie

Een pinpas is vaak genoeg. Alles is te koop ?. Maar volgens mij neemt iedereen altijd teveel mee. Laatst weekendje weggeweest met het gezin. Kinderwagen, koffer, beautycase etc achterin. Kinderwagen niet nodig gehad. Halve koffer niet nodig gehad….

@rammillius: beautycase heb je wel nodig gehad ja?

@foramen: hahaha, bestaand die dingen nog? Dacht dat dat een modeverschijnsel uit de jaren 80 was?

@jaapies: de mode is vicieuze cirkel. Kassetten zijn weer in!

@rammillius: ik heb 1 regel, alles moet in de kofferbak en onder het afdekzeil. Dan kan vrouwlief opeens wel alleen het nodige meenemen.

@chriscross: dit jaar ook weer gelukt hier, incl twee kinderfietsen. 3 weken weg van huis, en niks wordt gemist ?

@bischero: ik vraag mij weleens af of mensen beseffen wat losse goederen op een achterbank doen bij een botsing. Of de beentjes van de passagier op het dashboard, lachen man als de airbag uitklapt.

@chriscross: een must have optie die ik aanvinkte toen ik mijn station samenstelde; scheidingsnet tussen achterbak en achterbank. Onbegrijpelijk wanneer ik mensen vorige week weer onderweg tegenkwam in D, CH en I. En wanneer er een kop-staart plaatsvindt verbaasd zijn dat de inzittenden hoofdwonden hebben omdat de pannetjes en het bestek naar voren kwamen zeilen. Want het was 3€ per maand extra in de lease of 150€ om achteraf te monteren. ?

@chriscross: zijn overigens ook altijd van die varkenspoten die op zo’n dash liggen valt me op ?

@chriscross: als het niet onder het zeiltje past gaat het niet mee, dat geldt ook voor de dakkoffer!

@rammillius: weekendje is in jouw gezin een vakantie.?

Stap 1: Zeul niet zoveel zooi mee, je gaat een paar weken in de bewoonde wereld op vakantie, het is geen volksverhuizing naar de middle of nowhere. Stap 2: Pak praktisch in, allerlei weekend tassen en kleine bakjes werkt niet. Ik ben persoonlijk een groot fan van kratten, je kan ze goed strak laden, makkelijk vast zetten en je hebt bovenop een hard vlak oppervlak om de wat aparte bagage zoals de tent of de campingstoelen te laden. Stap 3: Bagagenet of spanbanden er overheen. “Campingstoel koppen bij een noodstop” is geen leuke sport.

Vakantie bagage voor een paar weken voor vier past echt wel achter in een Focus/Megane/Astra/Golf/Octavia wagon, ook als er twee kinderen bij zitten.

@robert110: ik moet iedere keer weer lachen om vrienden en bekenden. Wij hebben thuis een focus wagon en 206 staan (plus wat ouwe zooi). Geregeld laten wij de focus staan en gaan we met 2 jonge kinderen met de 206 weg. Toch ruimte zat. En dan familie met 1 kind die een kinderwagen, buggy, wipstoeltje, maxicosi, verschoonkussen, Voedingskussens en weetikveel wat nog meer meebreng. Een d-segment stationwagen tot de rand toe gevuld.

En dan altijd weer die opmerking: dat dragen van die kinderen is wel erg prettig hè!

En die focus? Die is voor mijn eigen zooi, niet voor de familie. 9vd10 keer ligt de bank toch plat…

@robert110: kleine kinderen hebben ook geen voetenruimte nodig en als je het echt gek wilt maken trek je de achterbank eruit, bagage erin en kinderstoeltjes erop (werkt niet met isofix).

Uiteraard op eigen risico want een beetje verstand van bagage vast zetten heb je wel nodig.

@robert110: Ik heb er inmiddels een gewoonte van gemaakt om tassen op maat aan te schaffen. Op marktplaats worden setjes verkocht die precies in je kofferbak passen, doorgaans zijn het 6 stuks.

Twee tassen voor mij en vier voor de vrouwmens en nageslacht. Vol=vol, dus wat echt belangrijk is gaat mee. Broodjes, drinken etc zijn gewoon aan de pomp of wegrestaurant te verkrijgen, dus die hoeven niet ingepakt te worden en gaan zeker ook niet mee. Ook gaat er niks mee op de stoelen of op de bodem.

@robert110: als je ziet hoe groot vroeger de auto’s waren en nu. Moet allemaal prima kunnen maar we nemen gewoon te veel mee. Met het hele gezin (5 man) paste het ook in een golf 2 vroeger. Geen dakkoffers of aanhangwagens en wel alle kampeerspullen en de rest mee voor 3 weken. We zijn gewoon te verwend geraakt.

Laatste alinea : “Waarom stuuk(steek veronderstel ik) je niet een paar maandlonen in een aanhanger die perfect matcht met je auto?  ” al heel vaak met een eerste generatie alhambra heen en terug gereden naar zuid Frankrijk als kind en die ruimte toen al was geweldig! Verder zou een combo (onmogelijk maar best wel cool) een Ferrari FF zijn met gelijkaardige remorque.!!

Zelf ga ik altijd 4 weken op vakantie in de zomer. Toen de kinderen nog thuis woonden gebruikten we een dakkoffer. De oudste ging het huis uit en heb toen Mevrouw von Klausenburg en mejuffrouw von Klausenburg opdracht gegeven hun bagage aan te passen aan de kofferbak.

Mejuffrouw is ook het huis uit dus hebben we de S400 voor onszelf. Genoeg ruimte!

@vonklausenburg: en wat handig is: efficiënt inrichten! Geen harde koffers, maar zachte “duffel bags”. Benader het als een puzzel, elke vierkante centimeter kan optimaal benut worden.

@vonklausenburg: koffers zijn voor in een vliegtuig. Als je die in de auto meebreng snap je het niet…

@lekbak: het zal je verbazen hoeveel onwetende naïevelingen heb gezien in de afgelopen 30 jaar…

Had zo’n Bagagebox nog niet eerder gezien. Lijkt me de beste oplossing als je echt een hoop zooi mee moet sleuren.

Ik heb dat gelukkig nog nooit hoeven doen.

@emping: nadeel is wel dat je auto flink door de achterveren kan zakken, zeker als de kofferbak al vol ligt en je twee pubers al de achterbank bezetten. Setje hulpveren kan wel weer uitkomst bieden.

Koop alles ter plekke. Doe ik altijd.

@baklava: best duur met een baby van 4 maanden kan ik je verzekeren… geen aanrader

@stuko: dan kies je een baby met wat handicaps, ziektes en achterstallig onderhoud, die kosten een stuk minder

@escort77: juist andersom, dat zijn de duurste om in leven te houden.

@stuko: pas ouder geworden zeker? Kinderen worden alleen maar duurder. Bij een baby koopje vooral dingen voor jezelf die je denkt nodig te hebben, maar (los van dagelijkse en hygiëne) ben je voor een paar honderd euro helemaal babyproof.

@stuko: hangt er vanaf waar je naar toe gaat

@stuko: ik raad sterilisatie aan. Nooit geen kinderen. Idiaal.

@appeltaartislekker: lopend over straat en lezend op autoblog nog niet zo’n heel slecht advies, helaas werkt het niet met terugwerkende kracht.

Travel light is hier het motto. Of het nou met de ruime Megane station, een 156 SWof met de 159 SW was. Alles keurig onder het bagage afdek scherm doek dingetje. Ja, met vrouw en kids!

@larini: is dat niet zielig voor de kinderen?

Ik snap dat OCD-gezeul met veel bagage ook niet. Je kan vaak veel goedkoper dan bij nederlandse winkels vrijwel alles kopen op je vakantiebestemming. Doneer het weer de dag dat je terugkeert naar huis.

Jullie vergeten nog één groot nadeel bij het gebruik van de dakkoffer: het gewicht. Je zal verbaasd staan hoeveel (kilo’s) daar soms ingestopt wordt, maar ook een massa van ‘maar’ 50 kilo heeft een gigantische invloed op de stabiliteit en wegligging van je auto, zeker als dat zo’n fancy hoge SUV is.

@rrrobert: Ligt eraan. M’n 2500kg Range Sport 4.4 V8 had weinig last van de Thule XXL afgelopen vakantie. Had wel een elektrische storing onderweg. Dat dan weer wel.

@loserboi932: last van hebben zul je niet direct, maar het gaat juist om de situaties waarin je niét gewoon rechtuit rijdt, maar bijvoorbeeld een uitwijkmanouvre maakt, een iets te snel genomen bocht of een noodstop.

Bij mijn vorige werkgever hadden wel Mercedes Sprinters rijden, verlengd en verhoogd, met daarop nog een imperial. Dat ding kon wel een paar honderd kilo aan, maar was tóch maar gelimiteerd tot 55 kilo toegelaten laadvermogen. Eén keer meegemaakt dat dit werd gecontroleerd en een lichte overschrijding leverde al een forse boete op.

Er rijdt bij ons in de buurt een camper rond die niet één maar twéé van die boxen op het dak heeft geïnstalleerd; als deze vol zitten gaat -ie geheid om met windkracht 7 van opzij.

@rrrobert: Ja, (te) hoge voertuigen zoals sprinters, met boxen is idd riskant. Als die massa dan schuift in de box kan ik me voorstellen dat ze bijna kantelen.

Ik kan iedereen aanraden wat minder mee te nemen. Niks is zo ontspannen als geen keuze hebben. Je moet alleen wel genoeg meenemen, maar dat leert heel snel.

Koop voor een paar euro een set vacuumzakken bij de Action oid. Vullen met kleding, in de kofferbak leggen en dan met de stofzuiger vacuumtrekken. Werkt briljant en scheelt zo een halve kofferbak. En terug is er altijd wel ergens een wasstraat in de buurt met een stofzuiger.

@bernoulli: waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

@bernoulli: je kan ze ook een schapje verder pakken die je oprolt en alle lucht gaat eruit. Haartje minder vacuüm maar werkt ook best redelijk.

Heel veel mensen snap ik niet. Het begint vaak bij jonge stellen die een kindje krijgen. De sedan is dan ineens te klein dus importeren ze een XC90 of iets wat er op lijkt. Ze gaan op vakantie en dat hele hok wordt met van alles en nog wat volgegooid. Is dat iets van deze tijd? Ik kan me mijn vakanties als jonge viezefur nog wel herinneren. Met z’n zessen zaten we in een Zafira en alles wat we nodig hadden ging mee. Tegenwoordig is een pick-up al te klein voor een gezin van 3…

@viezefreddyw: hoe groter de auto, hoe meer je mee gaat nemen. Mensen die in een groot huis wonen hebben/bewaren ook veel meer zooi dan mensen in een klein appartement want je hebt de ruimte toch?

@sportevo: Die theorie begrijp ik wel. Maar het lijkt er juist op dat mensen denken ruimte nodig te hebben en dus een grote(re) auto kopen want er is 1 kind.

@viezefreddyw: ja, dat herken ik ook wel om mij heen. Als ik soms al zie wat vrienden van ons meeslepen als ze ‘met de kleine’ langskomen voor een borreltje of etentje!

@sportevo: hoe kleiner het kind hoe meer zut er mee moet.

@viezefreddyw: eerste zin is alles eigenlijk mee gezegd! ???

@viezefreddyw: dat zijn mensen die heel gevoelig zijn voor marketing, mensen die zelf niet kunnen denken maar die nadoen. Een vrij grote groep inderdaad. Op Facebook, in tijdschriften, in praatgroepen en vooral in winkels word die moeders wijs gemaakt dat ze echt niet zonder al die spulletjes kunnen. Uiteraard helpen de hormonen van moeders ook flink mee. Vader heeft er geen verstand van en doet dus rustig mee, of durft niet tegen die hormonencoctail van zijn ooit hele lieve vrouw in te gaan.

Er zijn verrassend veel mensen die na een middagje babydump 5000 euro lichter zijn hoor. En heel veel van die zooi moet gewoon mee in de nieuw aan te schaffen auto. Anderen liggen kotsend op bed hele dagen marktplaats af te struinen.

Het is een industrie waar heel, heel erg veel geld in om gaat en verdient word. En dus loont marketing. Ja, het is iets van deze tijd want de marketing van deze tijd is bizar doeltreffend (dankzij bigdata van advertentieverkopers).

@lekbak: Gelukkig zijn er ook nog mensen die wél logisch kunnen nadenken. Voor het gemak schaar ik mezelf daar maar even tussen en jou ook denk ik maar.

@viezefreddyw: ik wens je in de toekomst veel plezier met het tegenhouden van je stijf van de hormonen staande vrouw ;-). Zodra Google merkt dat ze zwanger is word je dood gegooid met passende reclame, en Google weet dat tegenwoordig sneller dan je vrouw zelf!

@lekbak: moest laatst een babycadeau voor een bevriend stel halen, ik schrok me kapot, knuffels van €75,- is doodnormaal, wat een bedragen allemaal.. maar ja “het beste voor mijn kind”, wij moeten eigenlijk ook zo’n zaak beginnen

@lekkaah: het beste voor je kind is wat anders dan het duurste of alles voor je kind. Wij hebben ook hele grote en hele dure knuffels gekregen voor de kinderen. En juist die knuffels kijken ze niet naar om. Uitgezonderd die steiff teddybeer, gekregen van een vermogende autistische vriend die vind dat elk kind zo’n beer hoort te hebben. Hij slaapt er nu nog mee op z’n 50ste, en onze beide kinderen zijn er ook dol op (owjee, het zal toch niet?…)

@lekbak: nou ja, hij is vermogend dus het zal zijn voordelen hebben gehad :’)

@viezefreddyw: De Clio Estate was echt te klein voor 3 kinderen, paste alleen met ik of mijn vrouw achterin. Vanaf C segment past het prima. Wil je ermee op vakantie dat heb je wel echt een C segment station of D segment nodig.

@flutterby: Dat begrijp ik nog met 3 kinderen. Maar als je een prima sedan of hatchback hebt snap ik niet waarom je een SUV/MPV koopt als je 1 kind krijgt.

@viezefreddyw: omdat moederlief overspoelt wordt met hormonen en vaderlief er snel een nieuwe auto doorheen drukt. ;)

De Clio Estate was met twee kinderen inderdaad prima. Van de Ibiza hatchback die ik daarvoor had was de kofferbak wel beperkt met twee.

@flutterby: vanwege het formaat van de kinderen of vanwege de bagage? Want in dat tweede geval is dat echt niet nodig. Kwestie van niet teveel mee willen nemen.

@lekbak: in het geval van de Clio zat het vooral in de breedte van kinderstoeltjes. Voor het advies een combinatie van beide. Zeker als nog een kinderwagen, eetstoel en campingbedje mee moet nemen. Soms is het ter plaatse te regelen maar dan is het troep of erg duur.

Daarnaast hebben drie kinderen veel speelgoed.. Met drie tieners achterin een Clio is een garantie voor ruzie. De achterbank is te smal om lang met z’n drieën te zitten.

@flutterby: kinderstoeltjes snap ik, dat zijn brede klote dingen. Maar een campingbedje is de grootste onzin die er is, een eetstoeltje is ook echt niet noodzakelijk om mee te nemen. Dat is dus precies waar het om gaat. Speelgoed hebben wij vroeger nog nooit mee gehad, en dat doen wij nu ook niet. En wij zaten met 4 kinderen op de achterbank van auto’s als een Suzuki baleno hatchback en Hyundai lantra. Zelfs toen we alle 4 tieners waren!

Ik wil niet zeggen dat dat zo goed was, maar mensen denken tegenwoordig dat kinderen alle ruimte van de wereld nodig hebben, en dat je van alle gemakken voorzien moet zijn om überhaupt te kunnen leven. Dat is gewoon niet zo.

@lekbak: Sorry? Fatsoenlijk eten, degelijk slapen en kinderen die zich vermaken zijn toch wel de hoogste prioriteiten op vakantie. Voor mijzelf heb ik niet meer als een laptoptas nodig op een zonnige bestemming.

Daarnaast heb ik mij aan de wet te houden met betrekking tot autostoeltjes en aantal personen op de achterbank. Ik maak al regelmatig gebruik van de uitzondering dat de oudste in het midden niet op een verhoger hoeft.

@flutterby: ik snap dat niet zo goed, kinderen vermaken zich toch altijd wel? Dat is nou net het leuke aan vakantie. Alles is nieuw en alles is leuk.

De kinderstoeltjes vind ik overigens een hele goede reden om een grote auto te rijden. Het c segment is gewoon te klein voor 3 op een rij.

@lekbak: als ze voor 8en wakker zijn hoef je met een beetje speelgoed nog niet uit bed. Dan nog een big shopper voor zwem en zandspeelgoed, want anders zijn ze in de zandbak of zwembad ook snel klaar.

Wat betreft de breedte op de achterbank verschilt het veel. De Focus uit 2006 past het prima, maar in een 3 serie (F30) of Model 3 kan het net. Doordat de achterbank gekuipt(?) staan de (isofix) stoeltjes een flink stuk van de deur af. Daarnaast zijn de nieuwere auto’s beter beschermd tegen zijwaartse impact wat ook weer aan beide kanten van de binnenruimte afsnoept.

Wil je echt drie stoeltjes naast elkaar dan moet je haast wel aan een MPV of SUV (look-a-like á 5008).

@flutterby: ik heb een focus uit ‘06 met isofix*. Er kan nog net een kleuter tussen de stoeltjes in zitten. Met gordelstoeltjes kan je nog wat schuiven maar met isofix niet.

*Standaard komen die auto’s niet met isofix maar in andere delen van de wereld (de vs) destijds wel omdat het daar al verplicht was. Je kunt dus zo dat beugeltje bestellen met de juiste bouten en de boel inbouwen. Volledig oem, allemaal voorbereid.

@lekbak: Goeie tip. Het is een erg fijne auto, maar ik ben nog niet overtuigt dat Isofix daadwerkelijk veiliger is. Met gordels pas onze 6 jarige er makkelijk tussen op zijn verhoger.

@viezefreddyw: Ach, toen ik mijn eerste kreeg reed ik nog een Volvo 340 DL. Daarmee was het prima te doen. Even later kwam de tweede en ben ik overgegaan naar een 440. Naarmate ze ouder werden en bagage toenam is er pas een 850 gekomen.

Grootste frustratie is om te zien dat mensen de kofferbak letterlijk maar volstouwen. Een Clio Estate is in feite groot zat voor 2 volwassen, 2 kids tot 8 jaar. Geneuzel om een door het krijgen van een dreumes ineens een XC90 of iets te rijden snap ik niet.

Al meerdere keren met een Smart (for2) op vakantie geweest en t past er gewoon in. Dus wat mensen toch allemaal meezeulen weet ik niet. Moet wel bekennen dat er voor langer dan een week geen tent meegaat.

@willeme Zou even kijken naar de URL. Niet goed voor je SEO ;) __trashed-21-127684

@Gizzi: thanks! Is inmiddels aangepast!

Toen wij vroeger als gezin op vakantie gingen hadden we ook altijd een dakkoffer. Mijn vader had toen een Mercedes 300TD. Gezin van 4 met 2 honden (1 groot, 1 klein) en dan spullen voor 2 weken mee in een huisje in Spanje. Vanwege de honden hadden we de dakkoffer nodig maar volgens mij ging er ook wel veel ‘onzin’ mee. 2 huisjes van Lego bijvoorbeeld waar mijn zus en ik dan mee gingen spelen.

Het is maar wat je een beperkte topsnelheid vindt: https://surfbox.de

De meesten gaan niet met 200 km/h richting de vakantiebestemming.

@sjoost: het zal je verbazen hoeveel met 7 á 800 km/u gaan hoor!

@sjoost: 230 haal je met een Thule ook gewoon hoor!

Mis het ruim van een Airbus in dit rijtje.

Neem nooit meer mee dan de standaard beschikbare ruimte in de kofferbak van de auto toelaat. Als de vakantie wat verder weg is (zeg maar : 500+ km) gaat de reis per vliegmachien. Met dan – afhankelijk van duur en jaargetijde – waar mogelijk alleen handbagage. Omdat er niet gekampeerd wordt gaat dat doorgaans prima.

Neem een auto zonder reserve wiel. In mijn Ibiza ST kan je veel zooi kwijt in het “gat” van het reserve wiel. Alleen nog steeds wel een dakkoffer nodig maar zolang je er rekening mee houd dat je daar geen zwaar spul in doet merk je er tijdens het rijden er ook niet veel van.

@sjoemeldieselrijder: En erg handig als je met een lekke band staat natuurlijk. Die noodreparatie setjes kun je niks mee.

Gewoon naar een bestemming gaan waar je geen kleren nodig hebt. Helft van de koffers al niet meer nodig.

@cossiekiller: ik ga niet naar nudisten campings, afgrijselijk, maar als het jouw ding is .. ? .. ?

@bischero: Niet erg als je je schaamt, jij bent met kleren aan geboren neem ik aan ;-)))

Geef ieder familielid een eigen tas of koffer als volumequotum. Laat ze een lijst maken wat er allemaal in zit. Loop na de vakantie lijst nog een keer na en schrap voor volgende keer wat niet nodig is (lijst in koffer bewaren…) . Zeker weten dat men steeds meer ruimte overhoudt om leuke extra’s mee te nemen. …

@geelbarrel: @willeme: dit lijkt me een update waard. Ik kan me geen betere manier bedenken om altijd genoeg, maar nooit teveel mee te nemen!

Het gaat allemaal om het verschil tussen emigreren en vakantie te kennen.

Snap echt niet dat mensen de helft op vakantie bestemming wil kopen als je het thuis al hebt liggen. Extra geld uitgeven voor niks lijkt mij. En dan dat gezeur wat ik hier lees van mensen die zeuren dat andere mensen wel een dakkoffer gebruiken en dat onnodig vinden. Ieder zijn eigen ding. Ikzelf houdt er niet van om te wassen op mijn vakantie, dus neem ik genoeg kleding mee en wat andere spullen. Dakkoffer op de auto en alles kan mee. Zo hoef ik ook niet in mijn achteruitkijkspiegel tegen een stapel spullen aan te kijken maar heb ik gewoon vrij zicht. Vindt ik wel zo veilig. Met zo’n koffer erop kan je gewoon 130 rijden wat toegestaan is. En weetje je hebt al vakantie dus waarom haasten, terwijl je al vermoeid bent, om op het vakantie adres aan te komen.

En daarbij zijn de dakkoffers en trekhaakkoffers ideaal voor kampeerders. Heb je geen aanhanger nodig waar je maar 90 mee in NL mag.

@maikel2303: je kunt ook stellen dat de kosten van dakkoffer, dakdragers en de bijkomende verhoogde brandstofkosten zo hoog zijn dat je daar best een hoop dingen van kunt kopen. Je kunt ook prima zonder warme kleding op vakantie en mocht het dan toch een jaartje wat koud zijn altijd op bestemming nog een warme trui kopen, veel goedkoper dan zo’n dakkoffer.

@mashell: ja want dat is iets ik heel graag doe op vakantie, winkelen. Brr thuis laat ik de vrouw al online browsen.

Tja, met z’n twee is een autovakantie kinderlijk eenvoudig. Allebei een weekendtas, een tent, een kratje kampeerspullen, een kratje boodschappen. Wat extra schoenen, boeken en een laptop, dan ben je er wel. de Golf was daarmee wel aardig vol, in de Passat heb ik nu de achterbank nog vrij…..

Niemand gehoord van een bootbag? Ideaal voor op een horizontale kofferklep!

heb zo een bagagebox al vaker gezien, best handig, zeker ook omdat je bovenop de box bv nog 2 fietsen kan plaatsen. Enige nadeel is wel dat je je koffer niet kan openen.

je kan natuurlijk ook beide doen: https://www.toyota-4runner.org/attachments/5th-gen-t4rs/147252d1424805554-roof-rack-vs-hitch-mounted-cargo-carrier-imag0585-jpg

Ach, die goeie ouwe tijd. 1977, Sabreratortje was 7, de zussen 11 en 13. Op vakantie naar de Ardennen met het gezin in de familie-Eend. Een 2CV4, dus helemaal met zonder vermogen. Lekker kamperen. De zussen wilden niet meer in de tent bij pappa en mamma, dus een tweede tent geleend. Ook een bungalowtent, inderdaad. Imperiaal op het dak, kinders op een stapel slaapzakken (wat niet slecht was, als kleinste moest ik altijd in het midden en daar hebben Eenden zo’n metalen stang van het achterbankframe) en daar gingen we dan. Moeder met koelbox tussen haar benen en op naar de Ardennen (de frisse lucht is even wennen – H. Finkers).

We waren de attractie van de campings waar we kwamen. Niet zozeer wanneer we aankwamen, maar wel als we weer gingen. Al die zooi kregen we toch nooit meer mee? Nou, wel degelijk. Twee bungalowtenten en alle zooi ging telkens weer de Eend in en op.

Die heuvels waren wel een dingetje. Zo’n 2CV4 had nog geen gesynchroniseerde eerste versnelling en je moest dus stoppen voor je die in kon leggen. Althans, mijn vader wel. Dus voor de heuvel stoppen, in z’n een, toeterende Belgen erachter, en dan vol gas de heuvel op. En dan maar hopen dat ie het redde…. Minimaal 1 keer kwam de kreet “IEDEREEN ERUIT!!!” zodat de gewichtsvermindering nét voldoende was om de laatste meters naar boven af te leggen.

Over 2 weken met de S-Type 2.7d zal het vast relaxter gaan. Zat vermogen en koppel, wel een krappe kofferbak, maar de hotels zijn geboekt en een tent is dus niet nodig. En ik verwacht niet veel lange broeken en truien nodig te hebben in Noord-Spanje. Paar tassen etc. lijkt me genoeg. Ook voor vriendin en haar kind. Zij pakt toch altijd minder dan ik, trouwens.

In de Octavia kon vorig jaar de afdek van de koffer dicht. (Maar deden we niet owv koelbox)

Dit jaar de lijst van dingen van vorig jaar terug gepakt en geschrapt wat we niet gebruikt hebben. Waarschijnlijk dus dit jaar geen of veel minder dingen meer aan de voeten van de monsters (kinderen) nodig.

Hoe snel mag je zo ongeveer met een skibox op het dak?

@thestino: hangt van de box af. Een Thule kun je wat vlotter mee dan met een van de action, en met een iets zwaardere auto scheelt het ook al behoorlijk aan wind vangen etc. Maar ver boven de 200 zou ik niet komen.

Wat een ellende moet dat zijn zeg, met het hele gezin op vakantie, dakkoffer en andere ellende. Hier lekker met z’n tweetjes, achterbank plat, alles meenemen wat je wilt en nog wat ruimte overhouden ook.

4 kratjes Hertog Jan in de kofferbak en gaan.

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

© 2004 – 2022 Autoblog · Powered by Truer than North