Emerce Fashion: 'Voor Koeka is fysieke retail onmisbaar' - Emerce

2022-09-10 01:30:56 By : Ms. Juni Huang

Het kledingmerk voor de baby Koeka is sinds de oprichting in 1998 nog altijd gevestigd in een verbouwde boerderij in het centrum van Bussum. Maar het magazijn is allang geleden naar Hoofddorp verhuisd. “Grote trucks die dit smalle straatje moesten stoppen, dat ging gewoon niet meer,” vertelt e-commerce manager Nick de Haas aan de vergadertafel. Hij spreekt binnenkort op Emerce Fashion.

Nick is de zoon van Margareth de Haas, die samen met Jeannette Kraaijeveld Koeka hielp oprichten. De naam komt van het neefje van Margareth die als baby helemaal verknocht was aan speendoekje, dat hij liefkozend ‘Koeka’ noemde. Het vormde de inspiratie voor het eerste Koeka product: de bloemvormige speendoek met lus. Een heel praktisch ontwerp, want door de lus kan de speen makkelijk worden vastgemaakt aan het doekje waardoor de speen niet snel kwijtraakt.

De collectie omvat inmiddels ruim 700 producten en is gebaseerd op alles wat met slapen en verzorgen te maken heeft voor baby’s en jonge kinderen. Vanaf de start maakten de kenmerkende badstofproducten, zoals het speendoekje, de omslagdoek met buidel en de commode-overtrek met losse lap, deel uit van het aanbod. De Haas: “We zijn hoger geprijsd dan concurrenten, maar we leveren ook kwaliteit. De producten gaan heel lang mee. Mensen hergebruiken onze producten soms tien jaar nadat ze gekocht zijn.”

Een belangrijk kenmerk van Koeka is dat de collectie ‘never out of stock’ is. Dit betekent dat deze producten altijd op voorraad zijn en dus snel geleverd kunnen worden. Deze vaste collectie wordt regelmatig uitgebreid met nieuwe producten en kleuren. Daarnaast ontwerpt Koeka jaarlijks een wisselende zomer- en wintercollectie.

In Nederland en internationaal heeft Koeka meer dan 500 verkooppunten. Koeka wordt onder andere verkocht in België, Duitsland, Frankrijk, Engeland, Spanje, Italië, Zwitserland, Zuid-Korea, Canada en Koeweit.

Nick de Haas begon onderaan de ladder: als dozeninpakker voor de in 2012 opgerichte webwinkel. Door zijn bedrijfs- en marketingstudies begon hij zich steeds meer te bemoeien met de algehele bedrijfsvoering en sinds 2018 geeft hij leiding aan de online activiteiten.

De doelgroep is breed, dagelijks worden er immers kinderen geboren, maar ook beperkt: “Mensen blijven niet lang klant,” zegt De Haas. “Twee jaar na de geboorte van hun kind, hebben ze onze producten niet meer nodig.” De aankoop geschiedt vaak tijdens de zwangerschap, maar De Haas wil meer omzet halen uit gerichte marketing. “We hebben ook specifieke producten voor de kinderwagen, dus moeten we kunnen voorspellen wanneer het kind voor het eerst naar buiten gaat. Dat zijn dingen die we de komende tijd verder willen ontwikkelen.”

Goede voorlichting aan ouders is belangrijk, “vooral bij het eerste kind, weet men vaak niet wat er allemaal aangeschaft moet worden,” zegt De Haas. Dat is ook de reden dat de samenwerking met de fysieke retail belangrijk is. “Zestig procent van onze omzet komt nog altijd van het fysieke kanaal. Wij zullen niet snel eigen showrooms lanceren, want onze producten worden vaak in combinatie met andere artikelen gekocht.”

De webverkoop is in de loop der jaren wel steeds belangrijker geworden. “In het begin was er veel weerstand vanuit retailers, men zag het als een bedreiging. Maar inmiddels hebben veel van onze partners eigen webwinkels. Onze producten hebben een emotionele waarde. Klanten willen onze producten graag dichtbij bekijken, daarom verwijzen we online ook in de webwinkel naar retailers die in de buurt zijn.”

De laatste jaren verkoopt Koeka ook via online marktplaatsen, waarvan Amazon, bol.com en Wehkamp de belangrijkste zijn. De Haas ziet de marktplaatsen als een toekomstige springplank naar internationale markten. “Voorheen begonnen we met fysieke winkels via lokale agenten, nu lijkt het logischer om markten eerst online te ontsluiten.”

Emerce Fashion wordt 22 september gehouden in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Kaarten zijn hier verkrijgbaar.

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond

Koeka is van oorsprong een Nederlands kledingmerk, opgericht in 1998. De eigenaren, Margareth de Haas en Jeannette Kraaijeveld, hadden direct een duidelijke visie op de ontwerpen: de artikelen moesten...

The Next Closet, het platform voor de in- en verkoop van tweedehandskleding, overweegt een permanente winkel te openen waar niet alleen kleding wordt verkocht, maar ook kan worden ingeleverd....

In 2017 vond aan het Amsterdamse Rokin 102 de officiële opening van Fashion for Good plaats. De organisatie streeft een totale verduurzaming van de kledingindustrie na. Het daagt alle...