Bij Philips staat transparantie voorop.'Patiënten en medische professionals mogen dat van ons verwachten' - Innovation Origins

2022-08-13 01:23:07 By : Ms. Lu Na na

Gezondheid - In deze serie onderzoeken we waarom bedrijven uit de Brainport regio zo hoog scoren op reputatie.In dit eerste deel: Philips.The RepTrak Company doet onderzoek naar de reputatie van bedrijven in meer dan zestig landen.In Nederland staan ​​vier bedrijven uit de Brainport-regio in de top zes.In deze serie vragen we Philips (1), ASML (2) en VDL (6) waar de sleutel tot een goede reputatie ligt.Dit keer praten we met Nanda Huizing, hoofd merk, communicatie en digitaal bij Philips Benelux.Toen Philips-topman Frans van Houten de cijfers van dit jaar over het eerste kwartaal presenteerde, had hij "een dubbele boodschap".Het feit dat het aantal geplaatste bestellingen met vijf procent groeide en de belangstelling voor hightech MRI-operatiekamers groot is, geeft aan dat er "vertrouwen is van de kant van klanten in onze strategie en in de toekomst", aldus Van Houten.Het slechte nieuws?De aantallen vielen niet zo hoog uit als ze hadden kunnen hebben, mede door ernstige tekorten in de toeleveringsketen.Daarnaast moet het bedrijf 165 miljoen euro extra opzij zetten voor een terugroepactie van slaapapneu-apparaten.“Daar mogen we over meepraten”, zegt Nanda Huizing, hoofd Brand, Communicatie en Digitaal bij Philips Benelux.“Elk bedrijf heeft zijn uitdagingen, en deze terugroepactie is op dit moment de onze.Het is erg belangrijk voor ons dat mensen Philips vertrouwen.De belangrijkste kwestie is nu hoe met dit soort situaties om te gaan.Het is dus aan ons om het op te lossen en er transparant over te communiceren.Zo komen we er alleen maar beter uit.Dat mogen patiënten en medische professionals van ons verwachten.”Ander goed nieuws is dat Philips voor de vijftiende keer op de eerste plaats staat in de RepTrak-ranglijst van 2022.Geen enkel ander Nederlands bedrijf heeft ooit zo vaak op rij weten te winnen.“Dat lijkt misschien makkelijk, maar we werken er hard aan om een ​​goede reputatie te behouden”, zegt Huizing.“Mensen moeten het Philips-merk vertrouwen, anders gaan ziekenhuizen geen zaken met ons doen.Het is aan mij en mijn team om ervoor te zorgen dat iedereen onze strategie en ons verhaal begrijpt.”Er is veel veranderd in de afgelopen vijfentwintig jaar dat Huizing bij het Eindhovense bedrijf werkt.Zo transformeerde Philips zichzelf van een elektronica- en verlichtingsmerk naar een gezondheidstechnologiebedrijf.De brandmanager heeft deze transitie van dichtbij meegemaakt.“Het grootste verschil is dat we, sinds we die beslissing in 2016 hebben genomen, een veel duidelijkere strategie hebben.Voorheen was Philips een conglomeraat met zeer diverse bedrijfsonderdelen.Van componenten tot televisies en van lampen tot chips.Nu hebben we een heel specifieke, ondubbelzinnige missie: het leven van 2,5 miljard mensen elk jaar verbeteren, te beginnen in 2030.”Jouw wekelijkse innovatieoverzicht Elke zondag de leukste artikelen van de week in je inbox.Als voorbeeld noemt Huizing de Healthdot-sensor, een intelligente, draagbare sensor waarmee patiënten veertien dagen lang binnen en buiten het ziekenhuis kunnen worden gevolgd.De sensor is ontwikkeld zodat patiënten sneller uit het ziekenhuis kunnen worden ontslagen en thuis kunnen worden gevolgd om daar te herstellen.Of om minimaal invasieve chirurgie uit te voeren, zoals een hartoperatie die via de lies kan worden uitgevoerd, zodat een patiënt niet wekenlang in bed hoeft te herstellen, maar binnen een paar dagen weer op de been is.Ook al is de focus veranderd, de kernwaarden van het Eindhovense techbedrijf, opgericht in 1891 door vader Frederik en zijn zonen Gerard en Anton Philips, zijn nog steeds dezelfde.Anton was de ondernemer, Gerard de vernieuwer, vertelt Huizing.Die combinatie vormt nog steeds de kern van het bedrijf.“Philips bracht welvaart naar Eindhoven.In de fabrieken werkten bijna duizend arbeiders.”In 1910 werd voor hen het 'Philips Village' opgericht, waar Anton 'gezonde' huizen bouwde met ook moestuinen.In het dorp vormde zich een gemeenschap met allerlei voorzieningen: een bakker, een drogisterij en een sportveld (dat later uitgroeide tot Philips Sport Vereniging, voetbalclub PSV).“De focus ligt nu echt op de zorg, maar aan die inzet voor innovatie, ondernemerschap en maatschappelijke verantwoordelijkheid is niets veranderd.”Voorheen was Philips een conglomeraat met zeer diverse bedrijfsonderdelen... Nu hebben we een heel specifieke, ondubbelzinnige missie: vanaf 2030 elk jaar de levens van 2,5 miljard mensen verbeteren.”Wat ook veranderd is, is dat bedrijven – en dus ook Philips – in toenemende mate worden aangesproken door het publiek.“Mensen zijn activistischer geworden in hun kijk.Dat komt ook deels door sociale media.Je ligt als bedrijf onder een groter sociaal vergrootglas dan vijftien jaar geleden;krijgt u te horen als u iets niet goed doet.Die transparantie vind ik prima.”Zo heeft Philips een werkgelegenheidsprogramma waarmee het bedrijf inmiddels dertigduizend mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt aan een passende baan heeft geholpen.“Daar zijn we al meer dan dertig jaar mee bezig.We hebben een veel duidelijkere manier om dit soort programma's naar de buitenwereld te communiceren, omdat mensen het relevant en belangrijk vinden.Dit helpt ook onze reputatie te versterken.Een goede reputatie en maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn tegenwoordig ook essentieel om talent aan te trekken.”Volgens Huizing is de link tussen een goede reputatie en innovatie, oftewel pionieren, onmisbaar voor Philips.Het bedrijf draait op innovatie: het bedrijf was in 2021 verantwoordelijk voor de meeste Nederlandse octrooiaanvragen. Ook Signify (een verlichtingsbedrijf), ASML en NXP – allemaal voortgekomen uit Philips – staan ​​in de top vijf.Dankzij deze bedrijven behoort Noord-Brabant tot de top vijf van meest innovatieve regio's van Europa.Waar Philips zich voorheen vooral bezighield met hardware, heeft nu software de overhand gekregen.Zo combineert het bedrijf kunstmatige intelligentie met diagnostische apparatuur.“Stel dat er een tumor is ontdekt bij een patiënt.Op basis van gegevens uit tal van andere gevallen kan een arts nu geholpen worden om een ​​betere diagnose te stellen.”Het gebruik van AI-technologie in de zorg zorgt niet alleen voor betere en snellere zorg, maar is ook kosteneffectiever.“Zo blijf je als bedrijf relevant.Voortdurend innoveren, niet alleen als het gaat om onze producten, maar ook als bedrijf.Dat past bij ons”, stelt Huizing.Dat vier plaatsen in de top zes van het RepTrak-onderzoek worden ingenomen door Brabantse bedrijven is voor Huizing geen verrassing.Innovatie en maatschappelijk verantwoord ondernemen zit in het DNA van bedrijven uit de Brainport regio en samenwerking staat voorop.“Kijk naar het PSV Partnership.Ook al die vier bedrijven (ASML, VDL, Jumbo en Philips, red.) maken er deel van uit.Onze namen staan ​​niet op de spelersoutfits, maar Brainport wel.Ons doel is niet om de naamsbekendheid te vergroten, maar om de club en de regio naar een hoger niveau te tillen.Dat is iets wat de regio verbindt.Bedrijven uit Brainport zijn bereid even in de schaduw te treden om een ​​hoger doel te bereiken.”Je moet ingelogd zijn om een ​​reactie te plaatsen.